Nieuw personeel? Hoe dan!

Ondertussen zijn er in Nederland meer vacatures dan werkzoekenden, en was de vacaturegraad in vier decennia nog nooit zo hoog. Een tekort aan ICT'ers vormt al tijden voor veel ondernemers een probleem, maar inmiddels is er ook een tekort aan onder andere loodgieters, webdesigners, beveiligers en hoveniers. Dus, hoe kom jij aan nieuw personeel?

Wervingsvideo

Groei binnen je bedrijf betekent vaak dat er nieuwe medewerkers nodig zijn. Bijvoorbeeld om nieuwe kennis in huis te halen, de productiecapaciteit te verhogen of de verkoopactiviteiten uit te breiden. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf nu en in de toekomst genoeg personeel heeft?

Het personeels­tekort in Nederland blijft toenemen. In het midden- en kleinbedrijf worstelen veel ondernemer met een toenemend aantal openstaande vacatures. Steeds vaker gebruiken bedrijven wervingsvideo's om het verschil te maken in hun wervingscampagnes. Maar hoe maak je zo'n wervingsvideo?


1. Een goed begin is het halve werk

Het doel is duidelijk, nieuw personeel. Maar hoe ga je dat doen en welke rol wil je dat de wervingsvideo hierbij speelt?
Als je een wervingsvideo laat maken voor een specifieke functie binnen je bedrijf, weet dan wat de doelgroep belangrijk vindt.
Hetzelfde geldt voor je plaatsing. Hoe verspreid jij de video? Gebruik altijd het juist formaat en laat deze aanpassen indien dat nodig is. Bedenk dus voor je begint goed wat het doel is van de video want dit beïnvloed de inhoud van je video.


2. Medewerkers in de spotlight

Bied je veel doorgroei mogelijkheden, flexibiliteit en heerst een prettige werksfeer?
Elke potentiële nieuwe werknemer is vaak benieuwd naar de plek waar hij komt te werken, wie zijn collega’s worden en hoe de sfeer binnen het bedrijf is. Zet je medewerkers in de spotlight en laat ze het in een interview vertellen. Niemand kan dit beter overbrengen dan mensen uit je eigen organisatie.

3. Verras en val op

De concentratieboog van je publiek is sowieso niet enorm en het leven van een werkzoekende kan snel slepend worden en traag aanvoelen. Voor professionals die in korte tijd veel vacatures doorzoeken en veel sollicitaties afwerken zonder een match te vinden, kan het zoeken op een gegeven moment als een last aanvoelen. Dat geeft jou de ultieme kans om met een heel goede video indruk te maken en je te onderscheiden van de andere werkgevers. Als je het dan ook nog eens kort weet te houden, zal jouw aankomende werknemer van de maand je erg dankbaar zijn.


60% van de internetgebruikers heeft liever een video dan tekst.


4. Kort maar krachtig

Hoe korter de video, hoe meer kans dat de kandidaten de video afkijken. Ga maar na: als je een video opent, gaan je ogen al snel naar de tijd. Duurt een video 7 minuten, dan ben je snel weg. Duurt een video 00:28, dan blijf je wellicht nog even hangen. Wees dus kritisch in het geen je laat zien in deze eerste indruk.


Er is 96% meer kans dat een kandidaat doorklikt als de vacature een video bevat.

Plaatsing

Pas de afmeting van de video aan voor verschillende socialmediakanalen. Denk bijvoorbeeld aan ondertiteling, want veel mensen kijken video's zonder geluid.

Zorg dat je de wervingsvideo kan opsplitsen in meerdere teasers.
Zo zorg je ervoor dat je korte teasers kan verspreiden op je online kanalen, met als doel ervoor te zorgen dat zij gaan doorklikken naar ‘werken bij’ pagina.

Call to Action

Je wilt graag nieuw personeel, zorg er dan voor dat aan het einde van je wervingsvideo duidelijk staat aangegeven hoe de kandidaten jou kunnen bereiken.

Belangrijk is dat je het voor werkzoekende zo makkelijk mogelijk maakt.
Voeg een duidelijke boodschap toe of zelfs een klikbare “Werken bij” knop.


Start vandaag

Nu weet je wat video kan bijdragen bij het zoeken van nieuw personeel.
Neem vrijblijvend contact met ons op en start vandaag.

Vorige
Vorige

Casevideo, laat het zien!

Volgende
Volgende

6 videotrends in 2022